تحقیق در مورد خرید آپارتمان در خیابان پیروزی
نوشته شده توسط : امین

شهر تهران با جمعیت بیش از هشت میلیون نفر و در برگرفتگی اراضی حدود شصت و یک هزار هکتار در زمره کلان شهرها محسوب می شود . خرید آپارتمان در خیابان پیروزی تجمع امکانات اقتصادی ، ایجاد مشاغل و افزایش درآمدها ، پیامد مثبت کلان شهرها تلقی می شود ، امّا رشد سریع جمعیت ، تراکم شهری ، کمبود زیرساخت ها ، مشکلات زیست محیطی ، ازدحام مهاجرت ، گسترش محله های فقیرنشین و حاشیه نشین ، رشد و تنوع آسیب های اجتماعی روی دیگر پیامدهای کلان شهرها است . بر این اساس ، بدیهی به نظر می رسد گردآوری آمار و اطلاعات شهر تهران و ویژگی های هر محله یا منطقه به منظور برنامه ریزی ها و رفاه اجتماعی ، چالش های بزرگی را برای مدیریت شهر فراهم می آورد .

در این مقاله سعی شده ظرفیت ها و چالش های محله پیروزی منطقه 13 تهران خرید آپارتمان در خیابان پیروزی شناسایی شده تا اطلاعات لازم جهت نیل به توسعه و حل مشکلات محله و مسکن مورد ارزیابی قرار گیرد .

هدف اصلی این بررسی که با ابزارهای مشاهد ، مصاحبه و تا اندازه ای با مشاهده ی مشارکتی انجام گرفته است ، ارزیابی وضعیت مسکن در منطقه پیروزی بوده است . به این ترتیب مطالعات مقدماتی در زمینه موقعیت ، مساحت ، ترکیب جنسی ، بعد خانوار ، قومیت ساکنان ، سابقه ی تشکیل محله ، امکانات شهری موجود در آن ، وضعیت اشتغال ساکنان و ..... انجام شده است . محدوده ی زمانی مطالعه سه ماده بوده است که شامل سه مصاحبه می باشد که از قرار زیر می باشد :

مقدمه و طرح مسئله :

وضعیت خرید آپارتمان در خیابان پیروزی شهر تهران به چه صورت بوده است ؟

در این راستا من محقق در پی بررسی این موضوع برآمدم که وضعیت مسکن در این منطقه چگونه بوده است و چه تحولی پیدا کرده است .در حالی که بازار مسکن در بیشتر مناطق تهران در دو ماه گذشته دچار رونق نسبی شد و همچنان این رونق هنوز در برخی از مناطق ادامه دارد ، امّا بازار مسکن در اغلب مناطق تهران هنوز وضعیت یک سال گذشته خود را بدون هیچ رونق کوتاه مدتی سپری می کردند ، به گونه ای که شاید روند سال- های گذشته بازار مسکن در این موقع از سال که معمولاً با استقبال همراه است ، تکرارنشدنی باشد . منطقه 13 از قدیمی ترین منطقه تهران است . مساحت منطقه بالغ بر 15 کیلومتر مربع است و جزء مناطق جنوب شرق تهران محسوب می شود این منطقه دارای 14 محله و 60 هزار خانوار و 4 ناحیه است .

از امکانات منطقه ی پیروزی می توان به افتتاح ایستگاه متری شیخ الرئیس واقع در خط چهار مترو اشاره کرد . ایستگاه شیخ الرئیس واقع در خط چهار مترو در ضلع شمال غرب تقاطع خیابان پیروزی و شیخ الرئیس قرار دارد ؛ خط چهار مترو نیز 19 کیلومتر به صورت شرقی غربی است . حداقل روزانه یک میلیون سفر از طریق هر یک از ایستگاه های مترو شهید کلاهدوز و مترو شیخ الرئیس صورت می پذیرد . اگر بخواهیم به یکی دیگر از مزایای منطقه ی پیروزی اشاره کنیم تعریض خیابان پیروزی جهت احداث بی آر تی و طرح عقب نشینی خانه ها می باشد که این خود یکی از دلایل گران شدن مسکن در این منطقه شده است . با وجود این نگرانی ، به دلیل امکانات وسیع در زمینه ی حمل و نقل و راحت شدن مسیر رفت و آمد افراد زیادی جذب این منطقه می شوند .

بر این اساس ، ساکنین منطقه ی پیروزی از نظر اقتصادی ، وضعیتی نسبتاً متوسطی دارند که تقریباً دو سوم درآمد خود را بابت اجاره بها و یا وام خانه هایشان می پردازند . خرید آپارتمان در خیابان پیروزی افرادی که جذب این منطقه می شوند علت هایی زیادی دارد که می توان به سکونت نزدیک محل زندگی خانواده هایشان ، امکانات حمل و نقل ، وجود مراکز تجاری و اداری ، دستری سریع و آسان به فروشگاه ها ، خدمات آموزشی و تفریحی و از این قبیل موارد اشاره کرد .

خانه ها در این منطقه اغلب شکل آپارتمان به خود گرفته  و نوساز می باشند که در متراژهای کوچک در حدود 40 تا 70 متر ساخته می شود چرا که مردم بیش از این توانایی ندارند و به علت تقاضای مردم اغلب در یک یا دو واحد ، حداکثر در سه واحد ساخته می شود یعنی قواره ی زمین آنقدر بزرگ نیست که مجتمع ساخته شود .





:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: